• Presence
  • Social video
  • Webdesign
  • Hosting
  • E-commerce
  • Webshop
  • Mobile App
  • Community
  • SEO
next
prev
A+ A A-

Inspiratie als je zelf aan de slag wilt gaan met de populaire foto-app Instagram

Wat in oktober 2010 begon als een nieuwe mobiele foto-app, groeide in 3,5 jaar tijd uit tot een wereldwijd populair foto- en videonetwerk met meer dan 200 miljoen gebruikers. Ook in ons land is Instagram aan een ware opmars bezig en kent het ondertussen al meer dan 1,5 miljoen gebruikers. Ruim een half miljoen mensen gebruikt Instagram zelfs dagelijks. Ook voor merken biedt dit dus kansen. Alhoewel er nog niet heel veel Nederlandse bedrijven zijn die Instagram inzetten, zijn er wel enkele mooie (nationale en internationale) cases te vinden. Hieronder een selectie van 7 merken die Instagram zakelijk zeer effectief inzetten om je te inspireren. 

#1 Ben & Jerry’s: cureert haar eigen brand story  

Ben & Jerry’s was in februari 2011 één van de eerste merken die op Instagram actief werd. Ondertussen hebben ze bijna 400.000 volgers op hun account. Ben & Jerry’s doet al haar Instagram-marketing in-house en ziet haar account als een manier om haar merkverhaal visueel te vertellen. Ze cureren actief de relevante hashtags en plaatsen de mooiste foto’s van fans ook op hun eigen account. Zoals ze zelf zeggen: “We’re a curator of our brand story now.”

#2 Ikea Noorwegen: The Social Catalogue  

Ikea Noorwegen wilde hun catalogus beschikbaar maken via social media. Om dit te realiseren, riepen ze hun Instagram- en Facebook-volgers op om een foto te maken van hun favoriete product uit de catalogus en deze op Instagram te plaatsen met een speciale hashtag. Hier was een winactie aan gekoppeld. Het resultaat: binnen vier weken was de gehele collectie gefotografeerd en beschikbaar op Instagram.  

#3 Calgary Zoo: jaarverslag op Instagram 

De dierentuin van de Canadese plaats Calgary besloot om hun jaarverslag van 2012 op Instagram uit te brengen. Op een apart Instagram-account ‘vertellen’ 55 foto’s met bijschriften het gehele jaar van de Calgary Zoo. Een hele mooie manier van visual storytelling. 

#4 Leica Brasil: Instagram Commerce

Ter introductie van de Leica C, hun eerste camera met wifi-functionaliteit, kwam Leica Brasil met een speciale Instagram-campagne waarbij volgers de camera direct op Instagram konden kopen. Gebruikers moesten zich eerst registeren via Arco en @LeicaBrasil volgen op Instagram. Daarna konden ze de camera bestellen door te reageren op een foto. Iedereen die de camera op deze manier kocht, ontving ook een poster van de foto; dit laatste in het kader van een speciale actie rondom kerst. 

#5 BBC Instafax: 15 seconden nieuwsflits

BBC experimenteert sinds begin dit jaar met BBC Instafax: 15-seconden durende nieuwsvideo’s die ze verspreiden via hun Instagram-account. Ook het Amerikaanse Now this News levert al enige tijd korte nieuwsvideo’s via Instagram. 

#6 TBWA Belgium: iedere week een andere medewerker  

Een belangrijke reden waarom merken actief zijn op Instagram, is het laten zien hoe het is om bij het bedrijf te werken. Een merk dat dit heel goed doet aan de hand van een simpel idee, is TBWA Belgium.  Zij laten hun bedrijfsaccount iedere week door een andere werknemer beheren. Zo krijg je een goed beeld van de sfeer binnen het bedrijf en wat de medewerkers bezig houdt. Internationale voorbeelden van bedrijven die Instagram hiervoor inzetten, zijn onder andere Oracle en VMWare

#7 Baretta Jeans: klein Nederlands merk met zeer loyale fanbase

En denk je dat alleen grote merken succes kunnen hebben? Bekijk dan eens het account van Baretta Jeans uit Den Haag. Zij delen op hun account hun liefde voor jeans met hun zeer trouwe achterban. Deze Haagse jeanswinkel (of 'A Denim Social Club & Haven', zoals ze het zelf noemen) heeft ondertussen meer dan 4.200 volgers en de foto's genereren zeer veel interactie. Hiermee is Instagram voor hen een enorm effectief kanaal om contact te onderhouden met hun fans en de band hiermee te versterken. 

Nog meer over Instagram-marketing leren?

Instagram is aan een enorme opmars bezig, ook in Nederland. Instagram is hard op weg om na Facebook het meest gebruikte sociale netwerk te worden. Wil je nog meer weten over dit onderwerp? Dan geeft dit artikel over Instagram-marketing je vele handige handige overzichten, voorbeelden, stappenplannen, tips en tools.

En op het Congres Facebook Marketing op woensdag 11 juni vertelt Kirsten Jassies, productmanager bloggers & social bij Sanoma, het geheim om 1 miljoen Instagram-volgers te krijgen en hoe je dit succesvol kan inzetten als marketingtool.

Credits afbeelding: Ben & Jerry's Instagram, licentie: Alle rechten voorbehouden

Log in om reacties te plaatsen

AndroidAppleGoogle Chromedrupal-iconfacebook-icoonideal icoonjoomla icoonLinkedInIconpaypak icon2xTwitter icoonwordpress-icoonYoutube-icoonPinterestFirefox World-logo-2BE3F2DB27-seeklogo.comopera dock icon by bubbon-d3az7iisafariexplorerservice icon magentosocial audioSocial Bookmarkingsocial communitysocial datingecommerce e-mailforumsSocial Media iconfoto-iconGame Center Icon-150x150video iconwebblog-iconwiki